Catàleg 3D de col·leccions

Eulàlia Garcia Franquesa, Cap de col·leccions del Museu

El catàleg 3D del Museu és un catàleg virtual, consultable a Internet. D’una manera semblant a les fotografies i a les bases de dades de col·leccions, mostra i fa accessible el fons de col·leccions conservat als edificis del Museu al Parc de la Ciutadella ( Museu Martorell i Castell dels Tres Dragons), on es troba l’Àrea Científica.

Ara es presenta un primer catàleg, l’Atles osteològic 3D . Es tracta d’imatges 3D d’ossos d’esquelets de vertebrats, obtingudes a partir d’originals de la col·lecció del Museu. Actualment la majoria corresponen a cranis i mandíbules d’aus i de mamífers, amb la intenció de poder disposar de tots els ossos d’algunes espècies. És una tipologia de material a la que estem poc acostumats a veure, i que és interessant en la seva observació i estudi. Les imatges van acompanyades d’informació que facilita la seva descoberta i comprensió.

Les imatges 3D publicades es poden visualitzar com aquestes que es presenten a continuació:

La validesa de les imatges 3D a l’estudi científic ha estat contrastada (Quesada et al) . Les possibilitats d’ús en activitats pedagògiques iniciada. En altres col·lectius pot tenir interès professional o despertar curiositat. Aquest projecte de col·leccions vol apropar el fons patrimonial a la ciutadania acomplint una de les premisses bàsiques d’una col·lecció pública, que aquesta sigui accessible a la societat.