Un mico, una tortuga i una serp a la panxa d’una balena

Marta Pérez Azcárate, col·laboradora del Laboratori de Conservació Preventiva i Restauració del Museu

Podria ser el títol d’una faula, però el cert és que part d’un esquelet de ximpanzé, la closca d’una tortuga i un fragment d’esquelet de pitó són tres dels exemplars que el Museu té cedits en préstec a La Pedrera.  L’Espai Gaudí, on s’exposen les peces, s’ubica a les golfes de la casa. Formades per 270 arcs catenaris de diferents alçades, el visitant pot arribar a sentir-se dins l’estómac d’un enorme cetaci.

Un cop l’any, els tècnics de l’Espai Gaudí tanquen la sala per a fer-hi millores.  El Laboratori de Conservació Preventiva i Restauració del Museu (LCPR), aprofita aquestes ocasions per a revisar l’estat de conservació dels exemplars en préstec. Les peces comparteixen vitrines amb altres elements de la natura, la principal font d’inspiració del controvertit arquitecte.

Enguany, les actuacions han estat dirigides a millorar la Il·luminació de les vitrines. El tipus, la qualitat i la quantitat de llum són claus no només per a que el públic pugui gaudir de les peces, sinó també per la seva conservació a llarg termini.

Per a poder renovar les instal·lacions de llum sense risc, els exemplars han estat extrets de les vitrines i degudament embalats per una empresa especialitzada.

El LCPR ha acompanyat els tècnics de La Pedrera en el seguiment de tots aquests moviments. Un cop acabades les obres, s’ha comprovat la idoneïtat de la nova il·luminació per a la conservació dels exemplars.

Les tasques de millora s’han conclòs amb molt bons resultats, gràcies a la professionalitat i la disposició de tots els equips implicats, i a la singularitat del magnífic Espai Gaudí.