El Cau del Cargol

Francesc Uribe, conservador d'invertebrats no-artròpodes del Museu

Potser heu sentit parlar del Cau del Cargol, a Vilassar de Dalt, un recinte dedicat a exposar meravelles de la malacologia d’arreu del món. Inclús pot ser que hi hagueu estat en alguna visita dominical. Des del 29 de juny de 2017 el Museu de Ciències Naturals de Barcelona és institució dipositària d’una representació exhaustiva de la col·lecció de malacologia reunida al Cau del Cargol, donació feta pels fills de Jaume Bot i Arenas.

Veí de Vilassar de Dalt (1904-1983), Jaume Bot i Arenas va reunir una significativa col·lecció de mol·luscs. Aquesta col·lecció privada però amb vocació d’interès públic, es va constituir en forma d’equipament cultural de visita pública: el Cau del Cargol.

Jaume Bot va encetar la col·lecció de petxines aproximadament l’any 1950. El nucli inicial va créixer amb l’adquisició d’una col·lecció procedent de Nova Caledònia. El pare Montrouzier havia reunit una mostra important de mol·luscs marins d’aquesta zona que va ser conservada per la comunitat de frares fins la compra per part de Jaume Bot. Una altra col·lecció destacada adquirida per Jaume Bot va ser la que havia format el Sr. Couprie amb mol·luscs de la illa de Yeu, a la costa atlàntica francesa. Les dates de recol·lecció d’aquests fons adquirits es remunten fins l’any 1850.

Amb aquests materials i d’altres incorporats al llarg de la seva vida, Jaume Bot creà el Cau del Cargol, Museu de Malacologia, en un pavelló específic situat al jardí de la propietat familiar a Vilassar de Dalt. El Cau disposava d’un espai de treball més reservat i d’una sala d’exposicions on una part important de la col·lecció es mostrava en vitrines habilitades per a la visita.

Després de la mort del fundador i fins el moment actual els hereus han mantingut l’hàbit de facilitar visites escolars concertades durant la setmana i del públic en general els primers diumenges de mes. Així han estat donant compliment a la voluntat expressada per Jaume Bot i Arenas.

Actualment, el Cau del Cargol, societat adherida de l’Institució Catalana d’Història Natural, segueix mantenint la major part de la col·lecció aplegada per Jaume Bot i Arenas, així com bona part del fons bibliogràfic original, que segueix fent créixer.

El Museu de Ciències Naturals de Barcelona ha acollit la donació feta pels fills de Jaume Bot d’una part molt representativa de la col·lecció Bot: més de 1.500 mostres. Així mateix, s’ha incorporat al fons bibliogràfic del museu la biblioteca de treball de Jaume Bot i Arenas i una obra posterior: la ressenya personal del seu pare  escrita perJaume Bot i Riera.

El nostre agraïment per a en Jaume, Maria Teresa i Montserrat Bot i Riera ha pogut fer-se patent gràcies a que ara mateix més de 100 petxines de la col·lecció  del Cau del Cargol s’han incorporat a una vitrina de l’exposició “Planeta Vida” que es pot visitar al Museu Blau.

Historia del Cau del Cargol (castellano)
History of Cau del Cargol (english)

1. Emma R ha dit:

Es increíble!!!

2. Benvolguts, Us agrairem que corregiu informacions parcialment incorrectes d’aquest article. El Cau del Cargol, societat adherida de l’Institució Catalana d’Història Natural, segueix existint a Vilassar de Dalt i per tant no se n’hauria de parlar en passat. A Vilassar de Dalt, el Cau del Cargol segueix mantenint la major part de la col·lecció aplegada per Jaume Bot i Arenas, així com bona part del fons bibliogràfic original, que el Cau del Cargol ha seguit i segueix fent créixer. La donació que esmenteu feta al Museu Blau és una mostra representativa de la col·lecció aplegada per Jaume Bot i Arenes, però el Cau del Cargol segueix a Vilassar de Dalt. Moltes gràcies.
    Francesc Villagrasa Bot – Director del Cau del Cargol

1. Cristi ha dit:

Preguem disculpes pel retard en contestar-vos. Hem corregit i esmenat les informacions a què ens heu fet esment. Moltes gràcies per les vostres apreciacions.

Comments are closed.