El so de la Natura

Eloisa Matheu, biòloga i col·laboradora del MCNB

Aquesta ha estat la meva passió des de fa mes de 30 anys: escoltar, aprendre a identificar els sons, , enregistrar, col.laborar en recerca i divulgar, donar-ho a conèixer.

Eloïsa Matheu al Taller Sons de la Natura, BioBlitzBcn2017.Imate de Jordi Cassany/MCNB.

El so de la natura com a eina, no només de gaudi per apreciar la natura, sino també com a base de molts treballs científics des d’aproximacions ben diverses, constitueix una disciplina ben jova, la Bioacústica,  que ha obert enormement la porta al coneixement de les espècies i també i més recentement de l’entorn.

De vegades penso cóm seria el nostre coneixement de la Història Natural si en Darwin o  en Humbolt haguessin pogut endur-se una gravadora en les seves expedicions?

Després de molts i molts anys com a biòloga independent treballant en la captura de sons, en la conservació del patrimoni sonor i la seva divulgació, ara el Museu de Ciències Naturals de Barcelona em dóna la possibilitat d’acomplir una de les meves il.lusions: treballar per la històrica Fonoteca del Museu, la llibreria de de sons naturals, organitzant el fons sonor analògic, i adreçar-la cap al futur dinamitzant-la i enriquint-la.

Fonoteca del Laboratori de Natura

Existeixen llibreries de sons improtantíssimes arreu del món que estan fent actualment un gran esforç digitalitzant el seu fons sonor posant-lo a l’abast dels usuaris planetaris i em fa il.lusió creure que la Fonoteca del MCNB tindrà aviat el seu petit raconet. És un gran repte, però de ganes no em manquen.

Eloïsa Matheu