Descobriment d’un nou volcà a Angola

Marc Campeny, conservador de Mineralogia del Museu de ciències Naturals de Barcelona

El cràter, descrit a la regió de Catanda, està format per roques extremadament rares.

Les carbonatites són roques magmàtiques que es composen per més d’un 50% de carbonats. Són roques extremadament rares que tenen un elevat interès científic doncs proporcionen molta informació sobre la composició de l’interior de la Terra. A més, es troben formades per minerals que contenen elements d’elevada importància econòmica com el niobi (Nb) o les terres rares (REE).

En comptades ocasions els magmes carbonatítics poden aflorar en superfície generant erupcions volcàniques i, fins i tot, colades de lava. Aquest fet només s’ha descrit en 14 localitats a nivell mundial i només un d’aquests volcans, l’Oldoinyo Lengai (Tanzània) està encara actiu avui en dia.

A l’Àfrica, a la zona central d’Angola, també, s’hi troba un petit conjunt d’edificis volcànics on fa uns 550.000 anys es van produir erupcions volcàniques que van expulsar laves de composició carbonatítica. Aquesta petita regió, coneguda com a zona volcànica de Catanda, va quedar oblidada científicament des de final dels 70 a causa dels conflictes bèl·lics que van assolar Angola fins el 2004, però, en l’actualitat, és un gran laboratori natural per l’estudi d’aquest tipus de roques.

Fruit d’aquests estudis, la passada setmana ha vist la llum una nova publicació sobre els volcans de la regió de Catanda al Boletín de la Sociedad Geológica Mexicana, portada a terme per un equip format per científics del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, la Universitat de Barcelona, la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria i la Universidade Agostinho Neto de Luanda (Angola).

En aquest article, titulat, Recent carbonatitic magmatism in Angola: the dykes of the Chiva lagoon maar, es descriu un nou cràter volcànic fins ara desconegut i que ha estat identificat en una llacuna propera a la zona de Catanda. Aquest cràter es troba  fora dels límits estrictes de la regió volcànica, fet que obre la possibilitat al descobriment de nous volcans i afloraments de carbonatites en aquesta inexplorada i remota àrea de l’oest del continent Africà.

Referència:

Campeny, M., Melgarejo, J.C., Mangas, M., Manuel, J., Gonçalves, A.O. (2017): Recent carbonatitic magmatism in Angola: the dykes of the Chiva lagoon maar. Boletín de la Sociedad Geológica Mexicana 69, 209-222.