Revisió de la preparació de pells d’ocells per facilitar la seva consulta científica

José Carrillo i Laura Roqué, preparadors de col·leccions del Museu

El Museu , vol avaluar al Delta Birding Festival 2016 amb l’ajuda d’anelladors experts un nou model de preparació de pells d’aus.

Les col·leccions zoològiques amb finalitats científiques tenen com a objectiu mantenir exemplars preservats per al seu posterior estudi, ja sigui espècimens complets o algun element de l’animal, com pells, esquelets, ossos, teixits, etc.

Els espècimens d’aus que formen part d’una col·lecció científica, són preparats en forma de pells d’estudi i posteriorment són utilitzades pels investigadors per obtenir informació sobre patrons de muda, biometria, datació i sexat entre d’altres. Tradicionalment, les pells d’aus en museus s’han preparat amb les ales plegades al cos per facilitar el seu emmagatzematge. No obstant això, de vegades això comporta que la consulta de certs aspectes del plomatge de l’animal pugui ser difícil d’analitzar. Si per exemple, es necessita observar la muda, es fa necessari manipular les plomes cobertores i les escapulars per poder observar en detall les primàries de vol. Amb el pas del temps i després de ser exposades a diverses revisions, les ales i les plomes pateixen deteriorament, podent desprendre’s del cos amb facilitat. El mateix passa amb les potes en mesurar el tars, un paràmetre indicador de la mida òssia d’un individu. Per tot això, i per tal d’evitar que les pells pateixin un deteriorament afegit després de les futures revisions, el Museu busca alternatives per facilitar la consulta d’aquestes pells i evitar el seu deteriorament com a conseqüència de la normal manipulació. Un alternativa és la de preparar l’animal estenent una de les ales i una pota amb la forma més semblant a la seva postura natural.

L’objectiu d’aquest exercici és avaluar de forma sistemàtica a través dels anelladors experts, la facilitat en l’observació d’aspectes de la biologia en pells (revisió de muda, datat) comparant pells preparades amb el mètode tradicional i amb el mètode d’ala oberta.

S’exposaran als anelladors diferents espècies d’aus amb els dos tipus de preparacions perquè identifiquin patrons de mudes i realitzin mesures biomètriques. Posteriorment, es realitzarà una enquesta sobre la facilitat en el maneig i l’obtenció de dades dels dos models de preparació.

1. Antònia Font ha dit:

I+D al Museu? Fantàstic!