Els primats captiven

Eulàlia Garcia Franquesa, cap de col·leccions del Museu

La majoria d’espècies de primats tenen greus problemes de conservació, les poblacions es redueixen, els seus hàbitats naturals són destruïts. Moltes organitzacions i persones treballen activament fa dècades en la seva conservació. I moltes d’aquestes persones són dones. Entre les més mediàtiques Jane Goodall i Dian Fossey, altres menys Cecilia Veracini, Anna Omedes, però n’hi ha moltes altres que han fet o estan fent una gran tasca en la conservació, recerca i divulgació d’aquest grup de mamífers.

La Fundació Darwin amb la Montserrat Ubach al capdavant i amb seu a Barcelona, té com a un dels seus objectius la preservació, conservació, defensa i protecció de titís i tamarins- els primats més petits del món- ha publicat fa poques setmanes un nou volum de la revista Darwin News. Aquest darrer número és una Monografia titulada Primatólogas españolas en santuarios y centros de rescate . Hi són explicats els projectes, les motivacions, les vivències de més de 15 dones que han conviscut amb espècies de primats, en centres de rescat i santuaris “in situ” o en centres de recuperació “ex situ”. En països de tots els continents, vivint aventura, recerca i somnis. Gaudint-ne com mostren les imatges.

Gairebé simultàniament ens arriba una entrevista a la Joana Aragay, biòloga que va treballar un temps en aquest Museu i a la Universitat de Barcelona. Tot i tenir algun vincle laboral aquí, va optar per marxar lluny, al Sud-Est asiàtic. L’entrevista la va fer i publicar la Laia Barres, qui també va treballar al Museu, en els projectes d’activitats, i ara entre altres projectes col·labora en el blog All You Need Is Biology. Un blog esplèndid de divulgació sobre biologia.

L’entrevista a la Joana conté un munt de qüestions interessants i sorprenents com les causes i conseqüències de grans incendis a finals del 2015, l’efecte sobre les persones, sobre els hàbitats, la flora i la fauna. Cóm és la vida en aquella regió del món. Hi ha una bona reflexió sobre la poca repercussió que a vegades tenen algunes notícies als mitjans de comunicació.

La feina d’aquestes dones és encomiable, persones amb una gran motivació, que han pres moltes decisions valentes, que han compaginat família i feina en condicions especials, que han hagut de renunciar a molt però que han assolit somnis, que en definitiva han fet un gran pas endavant en la conservació de les espècies de primats.