Les col·leccions de cnidaris i briozous del Museu, de referència internacional

Durant els últims dos anys, la col·lecció de cnidaris (coralls, meduses, etc) del Museu s’ha enriquit notablement amb l’ingrés de mostres procedents de l’Institut de Ciències del Mar (CSIC) i la Universidad de Sevilla, que reuneix material recol·lectat en el marc de projectes de recerca desenvolupats des de la dècada dels 70 per investigadors com Josep M. Gili, Francesc Pagès i Pablo López (més de 600 mostres que han permès aconseguir una representació al Museu d’unes 450 espècies de cnidaris).

Aquesta col·lecció de referència internacional, compta amb exemplars tipus i altres espècimens d’elevat valor científic, referenciats en diverses publicacions. Aquest és el cas de Barcino foixensis, medusa descoberta per Josep Maria Gili, que viu als canyons submarins de la Mediterrània i que és considerada com autèntic relicte de quan el Mediterrani formava part del Tetis, l’oceà tropical que inundava bona part de Catalunya fa uns 200 milions d’anys.

Una altra col·lecció que també s’ha vist incrementada tant pel seu valor patrimonial com científic és la de briozous mediterranis (animals molsa). En aquest cas, la donació prové de les col·leccions científiques reunides per dos experts brio-zoòlegs: Mikel Zabala de la Universitat de Barcelona i Teresa Madurell, de l’Institut de Ciències del Mar. Com a resultat, un centenar de mostres orgàniques i les corresponents sèries fotogràfiques permeten dotar a la col·lecció actual de briozous d’un caràcter marcat per la seva representació de la diversitat del Mediterrani. També inclou exemplars tipus.

Ambdues col·leccions de referència internacional estan sent catalogades i documentades i seran accessibles aviat a traves d’un nou espai web a la comunitat científica. Així, es consolida l’orientació d’augmentar la presència de fons marins en les col·leccions del Museu i esdevenir centre de referència en biologia marina de la Mediterrània Occidental.

Notícia al diari ARA: La col·lecció més important de meduses mediterrànies, diari ARA, diumenge 11 d’octubre de 2015.