Les medalles que sorgiren del volcà

Dintre d’una col·lecció rebuda en dipòsit al Museu el 1926, formada per roques de tot el món recollides per il·lustres naturalistes catalans, hi ha uns 71 exemplars que va reunir Carles de Gimbernat (1768-1834). Entre aquests hi ha deu exemplars ben curiosos. Es tracta de 10 medalles commemoratives  encunyades amb lava fosa del Vesubi  entre 1818 i 1820.

Totes les va encunyar Gimbernat o es van fer en presència seva. Aquest procés es duia a terme amb uns motlles metàl·lics on posaven lava fosa que després refredaven amb aigua.

La considerada més antiga relata l’erupció i la surgència de lava del Vesubi. De les altres, 3 es van produir en honor del protector de Gimbernat, el rei Maximilià Josep I de Baviera (3), del seu acompanyant Duca de la Torre (2) i per recordar moments històrics. Tres tenen motius desconeguts.

Carles de Gimbernat (1768-1834) va ser metge i naturalista. Pels seus estudis i treballs pot ser considerat com el primer geòleg català. El Museu conserva part de les seves col·leccions, les quals van arribar juntament amb el dipòsit de la Reial Acadèmia de les Ciències i Arts de Barcelona l’any 1925-1030.

Més informació:

Díaz?Acha, Y., Díaz?Ontiveros, I., 2015. La colección de medallas de Carles Gimbernat. A: XI Reunión de la Comisión de Patrimonio Geológico de la SGE. Del 9-13 de Juny de 2015 a Zumaia.

Accés al póster