El gabinet Salvador protagonista d’una viquimarató

Vàngelis Villar, membre d'Amical Wikimedia

El passat dissabte 13 de juny es va celebrar una viquimarató a l’Institut Botànic de Barcelona en el marc de l’exposició “Salvadoriana” engegat pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona i l’IBB. L’acte, organitzat tant pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona com per Amical Wikimedia i l’IBB, pretenia millorar els articles relacionats amb la recerca botànica duta a terme a Catalunya ens els darrers segles, i molt especialment la realitzada per la nissaga dels Salvador, una família d’apotecaris barcelonins que des del segle XVII van anar recollint, emmagatzemant, classificant i estudiant centenars d’exemplars relacionats amb les ciències naturals fins crear una col·lecció de reconegut prestigi internacional.

La nissaga Salvador, principal motiu de l’actual exposició temporal del recinte, també va presidir d’una forma molt especial l’acte, ja que aquest es va dur a terme a la “Sala Salvador”, habitació que presenta mobles, peces, llibres i imatges de la col·lecció original.

L’acte va tenir una assistència notable, amb un total de 18 persones vinculades al coneixement de la botànica ja sigui des l’òptica de la recerca o la divulgació. Entre aquests assistents podríem destacar la presència de Josep Maria Camarassa, historiador de la ciència i autor d’un exhaustiu treball d’història de la botànica catalana, que va cedir la seva tasca de recerca sobre els Salvador com a material de documentació i bibliogràfic per la viquimarató. Igualment, cal destacar la presència de tècnics del museu encarregats de la restauració i adequació de la col·lecció, i de Neus Ibàñez, cocomissària de l’exposició “Salvadoriana”, que va guiar la visita a l’entorn de l’exposició i els materials visitables del recinte.

Quant als fruits de la trobada, doncs creiem que caldrà esperar. L’ampli debat dut a terme a l’entorn dels diferents aspectes que Viquipèdia pot oferir a centres de recerca i institucions de ciències naturals, així com els col·lectius que hi estan vinculats, va comportar una minsa edició o millora d’articles. Sí que cal destacar l’exercici de crear un article col·lectivament sobre les “pomones”, amb una interessant discussió sobre quina podia ser la millor descripció. Una simpàtica experiència sobre el debat, la posada en comú, la síntesi i la divulgació, en directe.

Ara per ara, els objectius a assolir després d’aquesta trobada són la conformació d’un grup d’editors interessats en les ciències naturals vinculats al Museu de Ciències Naturals de Barcelona, que ja va oferir les seves instal·lacions per a futures trobades puntuals, així com les seves fonts, bibliografia i l’alliberament de continguts i imatges.

A nivell general, des d’Amical Wikimedia la valoració és molt positiva. Tot i tenir una quantitat d’edició més aviat modesta (amb la millora d’articles relatius a la família Salvador així com la creació i ampliació de l’aricle relatiu a les pomones) , sí que es pot dir que la Viquimarató del passat dissabte va permetre, en primer lloc, reunir un col·lectiu interessat en l’edició d’articles poc tractats a Viquipèdia com són les ciències naturals. En segon lloc, per l’interès demostrat tant pels assistents com per la institució que va acollir la trobada, interessada en cedir un espai per a futures trobades, conformant un grup d’edició vinculat al museu. I, finalment, per la repercussió de la trobada, ja que cal destacar la ressenya d’Antonio Madridejos al Periódico publicat diumenge 14 de juny així com altres referències al Club 3C, Sapiens, etcètera.