Abelles urbanes: de Brussel·les a Barcelona

Barcelona és ciutat d’hotels, fins al punt que en té un per abelles i vespes. Està situat a Montjuïc, al Jardí Botànic, que forma part del Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Aquest hotel va ser ideat a partir de la iniciativa europea Urban Bees Project, que promou l’adequació d’espais a les ciutats perquè les abelles hi puguin tenir nius.

I precisament del 7 de maig al 7 de juny es podrà visitar l’exposició que ha organitzat l’Institut de Biologia Evolutiva de Barcelona. Es troba al vestíbul del Centre Mediterrani d’Investigacions Marines i Ambientals (Pg. Marítim de la Barceloneta, 37-49). L’exposició es diu “Bee Monitoring Devices and Other Curious Observations” i ofereix una atractiva visió sobre la vida de les abelles. L’exposició és el punt de sortida de la recerca i treball artístic de l’artista i apicultora Anne-Marie Maes i el Brussels Urban Bee Lab i representa més de sis anys de rigorosa investigació,  duta a terme en els ruscos instal·lats en els jardins urbans dels terrats del centre de la ciutat de Brussel·les.

Durant l’acte inaugural del 7 de maig a les 18 hores, Anna Omedes, directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, oferirà un discurs de benvinguda.

Abelles i vespes al Jardí Botànic

I és que el Jardí Botànic de Barcelona és un dels llocs on aquesta iniciativa europea ha afavorit la creació d’un espai per aquests insectes. L’hotel d’abelles té diversos tipus d’habitacions. Hi ha forats de diverses mides en troncs, en canyes, en daus de fusta, en totxos, en tubs de vidre i en tova de fang. L’hotel té una bona ocupació, fins al punt que no només acull abelles, sinó també vespes i altres insectes pol·linitzadors. I això és molt important per al Jardí Botànic, perquè les 1.700 espècies de plantes que acull necessiten que els insectes transportin pol·len d’una a l’altra perquè es reprodueixin. Cada insecte té una morfologia diferent, uns gustos diferents i un cicle de vida diferent i que n’hi hagi una gran varietat permet que moltes més plantes tinguin pol·linitzadors adients.

hotel_2

L’hotel és un bon complement a la visita al Jardí i en aquesta època es poden veure nombroses abelles i vespes entrant i sortint del niu. Per cert, quines diferències hi ha entre abelles i vespes? Això es pot aprendre al Jardí. Una és que les vespes aprovisionen els nius amb aliment d’origen animal, com insectes i aranyes, mentre les abelles trien aliment d’origen vegetal –pol·len i nèctar. Així que segons què transportin després de fer la “compra” per al rebost, podrem saber si són abelles o vespes.

Totes, però fan nius individuals. Tenim al cap la imatge del rusc d’abelles de la mel, però la majoria d’abelles són d’altres espècies i solitàries. Cada femella construeix –o en aquest cas troba fet- el seu propi niu i alimenta les seves cries.

Una fàbrica de mel a la Ciutadella

Però al Museu també hi ha les famoses abelles de la mel. Per això cal baixar fins al parc de la Ciutadella. Al Castell dels Tres Dragons trobem un dels apiaris més antics d’Europa. Es va crear l’any 1946 amb la finalitat doble de servir per a l’ensenyament escolar i per l’assessorament tècnic per a la instal·lació, manteniment i explotació d’arnes rurals. Es va situar al terrat del primer pis i allà segueix. L’habiten abelles de la mel, Apis mellifera, un insecte social, aquest sí, que viu en comunitats molt organitzades i que produeix mel. En aquest cas, la produeix gràcies la flora del Parc de la Ciutadella, particularment els til·lers que hi ha al passeig.

Però tot evoluciona i aquest antic apiari es renova i ara forma part d’un projecte de recerca ben modern. Acull el projecte “Abelles urbanes”, liderat pel grup Open Systems de la Universitat de Barcelona i que forma part de l’Oficina de Ciència Ciutadana del BarcelonaLab, un projecte impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona.

El projecte té com objectiu aprofitar les abelles com a bioindicadors, és a dir, com organismes vius que amb la seva salut i evolució ens informa sobre l’estat de l’ecosistema urbà. A més, el projecte funciona tenint en compte la participació ciutadana i l’experimentació col·lectiva, sense oblidar les pràctiques i els processos artístics.

Al Castell dels Tres Dragons hi ha un dels ruscos equipats amb sensors de baix cost. Des de juliol del 2014, el rusc envia en temps real dades ambientals com temperatura i humitat internes i externes, soroll ambient, pes del rusc, entrada i sortida d’abelles, junt amb vídeo i so en directe. Tot es pot compartir a través de dades i programari oberts.

Una exposició per al 2017

El Museu de Ciències Naturals té en marxa diversos projectes sobre recerca i divulgació de les abelles. Un és el seguiment dels pol·linitzadors del Jardí Botànic i un altre és el projecte  en col·laboració amb el grup de Agroecologia de la Universitat de Barcelona “Intensificación agricola, biodiversidad y funcionamiento de la polinización en la región mediterránea. Desarrollo de métodos de cultivo respetuosos con el medio ambiente”que té per objectiu principal avaluar l’efecte de la complexitat del paisatge i la gestió agrícola sobre la diversitat i eficiència dels pol·lnitzadors.

Fruit de tot això serà una exposició que s’obrirà entre abril i maig del 2017 al Jardí Botànic i que tractarà sobre: l’acollida i descoberta de les abelles silvestres, el paper de la pol·linització, la importància de la diversitat i dels ecosistemes, i les interaccions entre les abelles i els humans (amenaces i declivi, els gestos senzills per mantenir les poblacions d’abelles a la ciutat, i el paper de la ciència en construir alternatives al model actual agroalimentari).

Encara falten dos anys, però l’equip del Museu ja està treballant activament en els continguts. Mentre, per què no obrir una mica la gana per les abelles amb l’exposició de l’Institut de Biologia Evolutiva?