Vida en el gel

Aquesta setmana que els micorbis son els protaginistes a la nostra ciutat compartim amb vosaltres aquesta noticia que hem trobat a esmateria.com

Presa de mostres d’un tros de gel del llac Vostok. Imatge de esmateria.com

Un estudi publicat a la revista PLoS ONE ha identificat més de 3.500 formes de vida a les mostres de gel recollit de just a sobre del llac Vostok, una llacuna subglacial sepultada sota 3,7 quilòmetres de gel des de fa 15 millions d’anys. Aquesta troballa és una mostra de la tenacitat de la vida i de com els organismes poden sobreviure en llocs on fins ara es pensava que res hi podia sobreviure.

Localització del llac Vostok a l’Antàrtida. Imatge extreta de Viquipèdia (l’original de la NASA)

El que han trobat són 3.500 sequències genòmiques diferents. La classificació taxonòmica (fins a gènere o espècie) ha estat possible per a un total de 1.623 d’aquestes sequències.

A l’esposició de referència “Planeta Vida” hem après que els microorganismes han estat els protagonistes exclusius d’aproximadament un 85% de la història de la vida a la Terra. A més, el seu metabolisme és molt variat i han ocupat tots els hàbitats, fins i tot aquells on la vida és impossible per a altres organismes. La seva grandària diminuta és la causa de que passin inadvertits i que sovint siguin ignorats. Els microbis és l’àmbit on és més evident la relació que els diferents grups d’éssers vius tenen entre si.

Col·lecció de cultius en plaques de Petri a una vitrina de l’exposició Planeta Vida del Museu Blau. Imatge: museuciencies