Un nou holotip per les col·leccions del Museu

Jaume Gallemí i Vicent Vicedo, conservadors de paleontologia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

La col·lecció de Paleontologia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, ha vist incrementada la col·lecció d’holotips amb l’exemplar d’una nova espècie: Acila castagni. L’ha descrita, en català, el paleontòleg vinarossenc Enric Forner i Valls, que ha escollit el Museu de la ciutat per desar els fòssils.

Es tracta d’un bivalve(petxina) d’una antiga línia evolutiva, els núculids, que encara és present amb diverses espècies a les mars actuals, on viuen colgades a poca fondària en substrats tous. Els fòssils han conservat la bella decoració de fines costelles radials que segueixen dues direccions formant uns angles aguts al centre de la conquilla.

Detall de la vista anterodorsal d’Acilia castagni. Foto: Enric Forner i Valls
Detall de la valva dreta d’Acila castagni. Foto: Enric Forner i Valls

Acila castagni vivia a l’antic mar de Tethys, antecessor de la nostra Mediterrània, fa uns 120 milions d’anys, a l’Aptià, un pis del període Cretaci. S’ha descobert a la vora del Pantà de Sitjar, al terme municipal d’Onda (la Plana Baixa, País Valencià). El seu estudi s’ha publicat recentment a la revista Nemus que edita a Castelló de la Plana l’associació Ateneu de Natura, entitat que treballa per la conservació de la biodiversitat i la divulgació del patrimoni natural.

Portada del volum 2 de Nemus

Segons regula el Codi Internacional de Nomenclatura Zoològica, l’holotip, o holotipus
(l’individu de referència portador del nom,que s’ha emprat per descriure la nova espècie), s’ha de dipositar en una institució reconeguda que doni garantia de la conservació i la disponibilitat per a tots els científics del món que el vulguin consultar.