Qui hi ha al darrere? La transformació d’un escarabat cavernícola en logo d’una gran trobada

Comitè Organitzador del III EIBS

Primer de tot, agrair la petita i alhora gran obra d’art al cotitzat pintor Gironí, Miquel Torner de Semir creada per tal de ser reproduïda com a logotip pel III Encuentro Ibérico de Biología Subterránea (III EIBS).

Aquesta pintura a l’oli feta sobre tela (44 x 52 cm) i creada a propòsit pel IIIEIBS il·lustra la silueta de les muntanyes de Montserrat (al fons), i en primer pla, l’escarabat endèmic cavernícola Troglocharinus kiesenwetteri (Dieck, 1869), sense ulls però amb llargues antenes i extremitats, que representa l’espècie més emblemàtica del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat.

Qui és aquest escarabat?

Aquesta espècie va ser trobada per primer cop, i per tant descrita, d’una de les magnífiques cavitats de la cova de Salnitre, ubicades en aquest indret tant singular. Aquesta és la cova que s’ha pensat anar a visitar en el “III Encuentro Ibérico de Biología Subterránea” com a esdeveniment turístic i de lleure.

L’escarabat cavernícola Troglocharinus kiesenwetteri endèmic de les muntanyes de Montserrat (foto de J. Pastor)

Tanmateix agraïm també la intermediació, que ha fet possible aquesta obra, del nostre amic Agustí Meseguer, biospeleòleg membre de BIOSP i col·laborador del Museu.

Pel que fa a la utilització del quadre de M. Torner de Semir pel III EIBS està encara per concretar, però ben segur que aquesta bonica i original il·lustració s’emprarà com a làmina, i com a decoració en algun objecte d’obsequi pels participants.

L’artista

El pintor, Miquel Torner de Semir,  va néixer l’any 1938 a la província de Girona, es va formar com a pintor a l’Escola Massana de Barcelona, i va ser amb el mestre Marlet amb qui va conèixer el Modernisme i el Noucentisme català. Va formar part del grup “DAU AL SET” coneixent i sent influenciat per pintors de gran renom com Tharrats, Muxart o Tapies. La seva obra pictòrica es caracteritza per la seva expressivitat, vitalitat i, sobretot, per la força i vivacitat dels seus colors, a més de jugar amb diferents textures i formes. Segons paraules de l’autor el més important és l’impacte visual que poden tenir les seves obres.

Miquel Torner de Semir mostrant la seva obra, encara, inacabada (foto A. Meseguer)

Actualment, el quadre es troba, en préstec, en el Dept. d’Artròpodes del Laboratori de Natura del Museu, per qui vulgui venir a gaudir-ne.

L’obra pictòrica creada pel III EIBS (foto A. Meseguer

Més informació:

http://www.todo-arte.es/obras-de-miguel-torner-de-semir/ – amb vídeo d’algunes de les seves obres exposades l’any 2010 a Oviedo

Sortir de la cova per fer-se logotip

La idea d’il·lustrar aquest fascinant coleòpter de coves va sorgir en el si del Departament d’Artròpodes del Museu i ha estat emprat també per a fer el disseny del logotip d’aquest “III Encuentro Ibérico de Biología Subterránea”.

La silueta de T. Kiesenwetteri en vista dorsal s’ha reconvertit per aconseguir que el logotip fos publicable. La forma definitiva del logo ha estat possible gràcies a la col·laboració desinteresada d’Alejandro Kobiakov, dissenyador gràfic.

logo del III EIBS

Gràcies amics pel vostre gran suport.

1. Sunsi ha dit:

M’agrada ja que es dóna a conèixer la fauna de nostre país.
    I el quadre molt encertat.

1. Cristi ha dit:

Moltes gràcies per la teva opinió! Ben aviat ho podreu veure transformat en logotip del web del Congrés

Comments are closed.