Gairebé Humans, la primera exposició temporal de l’ICP

L’exposició es planteja com un viatge al llarg de l’evolució dels hominoïdeus, la superfamília de primats de la que formem part els humans, així com també els ximpanzés, els goril·les o els orangutans. Els primers hominoïdeus els trobem a l’Àfrica, ara fa uns 23 milions d’anys. En aquest grup s’hi inclouen també els homínids, dels que la conca del Vallès-Penedès n’ha donat alguns dels espècimens més antics. L’exposició, articulada en sis àmbits, permet conèixer les formes més representatives dels primers hominoïdeus, els “cosins” extints dels homínids, així com també dels homínids més arcaics i els actuals. L’evolució dels homínids és també la història de l’aparició del bipedisme i altres tipus de locomoció, però també del creixement del cervell o d’habilitats de manipulació refinada. De tot plegat, posant un èmfasi especial en el registre fòssil català, en parla la nova exposció de l’ICP.

Pàgines del llibre

Pàgines del Llibre

‘Gairebé Humans’ és una producció pròpia de l’ICP, que ha comptat amb el patrocini de l’Obra Social d’Unnim Caixa. L’ICP va decidir encetar el seu programa d’exposicions temporals amb aquesta temàtica per un doble motiu. Per una banda, per posar en valor la recerca paleontològica que, a partir de l’estudi dels fòssils, ens permet donar resposta a les preguntes que des que existim com a espècie ens hem formulat: d’on venim? per què som com som? Per altra banda, perquè el 4 de desembre de 2002, ara fa gairebé 10 anys, es van recuperar a l’Abocador de Can Mata, als Hostalets de Pierola, les primeres restes de l’homínid fòssil conegut com a Pau, Pierolapithecus catalaunicus. En Pau no està sol, perquè al mateix Abocador i en altres jaciments catalans s’han recuperat restes fòssils d’homínids del Miocè. Tanmateix, la troballa d’en Pau i la descripció d’aquest nou gènere a la revista Science van situar la paleontologia catalana entre els punts destacats del mapa científic internacional pel que fa a l’estudi de l’evolució humana.

L’investigador Ramón y Cajal de l’ICP David M. Alba és el comissari científic de l’exposició, que ha comptat també amb la col·laboració del grup de recerca de Paleoprimatologia i evolució humana de l’ICP, encapçalat per l’investigador ICREA i director del centre, Salvador Moyà-Solà, i per altres membres de l’ICP i d’altres institucions. Laura Celià, responsable del museu i de la col·lecció de l’lCP, n’ha coordinat els continguts i la producció.

Esquelet d'en Pau, muntat a l'exposició.

Esquelet d’en Pau, muntat a l’exposició. Sílvia Bravo. ICP

Tal i com ens explica David M. Alba conèixer l’evolució de tots els hominoïdeus ens permet entendre millor l’evolució humana:

Sovint la gent no és conscient que hi ha molts tipus de primats, i que no tots ells estan igualment relacionats amb els humans. Actualment, l’estret parentiu entre els humans i els grans antropomorfs (orangutans, goril·les i ximpanzés) es reconeix científicament tot classificant-los ensems en la família dels homínids, i d’aquí el títol de l’exposició, ‘gairebé humans’. I tanmateix, els llibres de divulgació sovint se centren només en els darrers milions d’anys de l’evolució humana, un cop han aparegut les primeres formes bípedes. En aquesta exposició, hem volgut anar una mica més enrere en el temps, ja que l’evolució humana més recent no es pot entendre adequadament sense tenir en compte l’origen i evolució de tots els hominoïdeus en conjunt. Sens dubte, el registre fòssil català ens ofereix una perspectiva privilegiada en aquest respecte.

L’exposició museogràficament combina textos amb l’exhibició de fòssils, rèpliques i altres peces. Però, com apunta la Laura Celià, les restes fòssils dels homínids catalans més coneguts només es podran veure en moments puntuals, ja que encara són font de nombrosos treballs de recerca:

Fa molt de temps que teníem pendent fer una exposició sobre els primats fòssils de Catalunya, explicant quina relació tenen amb la nostra espècie. Per primera vegada els visitants podran veure en un mateix espai els esquelets d’en Jordi i en Pau muntats en posició anatòmica. Els muntatges no permeten treballar amb originals, però dins del programa d’activitats que envolta l’exposició està previst que es mostrin els fòssils originals d’aquests primats. Sens dubte serà una oportunitat única per veure restes que han marcat un abans i un després en la ciència paleontològica.

Consulteu els horaris del museu.

Font: web de l’ICP

1. silver account ha dit:

Comments are closed.