Planeta Vida al VIII Congrés Geològic d’Espanya

Yael Díaz Acha, conservadora de Petrologia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Del 17 al 19 de juliol es va celebrar a Oviedo el VIII Congreso Geológico de España, que s’organitza cada 4 anys. És un congrés que engloba totes les branques de la geologia i on la comunitat geològica té l’oportunitat de veure totes les novetats en la seva i en d’altres especialitats.

Palau d’Exposicions i Congresos d’ Oviedo

Inauguració del VIII CGE

La unitat de petrologia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona va presentar dues comunicacions a la sessió de patrimoni geològic i geodiversitat:

Pòster sobre el procés de documentació, trasllat, muntatge i conservació del material que es troba a l’àmbit de Roques i Minerals de l’exposició Planeta Vida

En aquest pòster es mostra la tasca feta pels documentalistes de petrologia de l’empresa Doc6 juntament amb la conservadora i va  acompanyat de material complementari com minipòsters i tríptics de l’exposició. Aquest material de suport i difusió es va acabar en qüestió d’hores i va tenir molt bona acollida. Molta gent ens va preguntar per la nova exposició del Museu Blau.

Sala del Palau on s’exposaven els pòsters

Comunicació oral sobre la presència de la geologia en l’exposició Planeta Vida

Tant en l’àmbit de Roques i Minerals com en la de Biografia de la Terra, es va explicar el perquè i el com del material exposat així com el contingut temàtic que s’hi explica.

En aquesta presentació es va mostrar com estan estan estructurats els àmbits de roques i minerals. Cada àmbit té tres parts diferenciades: una de conceptes, una de col·lecció i la de més a fons. En el cas de Roques i Minerals s’ensenya la col·lecció a través de la sistemàtica i sobretot a través  de criteris geogràfic-geològics. Aquest canvi innovador en l’exposició de mostrar les Roques i Minerals va crear una mica de controvèrsia essent en general ben vist. La presentació, doncs, va servir per donar a  conèixer més detalls de la nova exposició, resoldre els dubtes dels oients i bescanviar impressions.

Vicent Vicedo (conservador paleontologia), Iria Díaz (Doc6 petrologia) i Yael Díaz (conservadora petrologia) a la espicha de clausura del congrés.

Com en tot congrés, a part d’anar d’oients a totes aquelles ponències i comunicacions interessants, tant la unitat de petrologia com la de paleontologia vam fer contactes interessants per a futurs projectes per a les col·leccions i per al museu, així com vam gaudir la espicha ( sopar) de clausura! No es va perdre el temps!

Tots els treballs presentats al congrés són consultables al volum 13 de Geotemas (ISSN: 1576-5172),  editat per la Sociedad Geològica de España i properament disponible a la biblioteca del museu:

El ámbito de rocas y minerales de la nueva exposición Planeta Vida del Museo de Ciencias Naturales de Barcelona: documentación, traslado, montaje y conservación, I. Díaz-Ontiveros, P. Domènech1 y Y. Díaz-Acha
El ámbito de rocas y minerales de la nueva exposición Planeta Vida, en el Museu Blau – Museo de Ciencias Naturales de Barcelona, Y. Díaz-Acha, C. Curto, M. Campeny, I. Díaz-Ontiveros, P. Domènech y S. Duque