El nucli de les col·leccions del museu: informació millorada per la comunitat

Francesc Uribe, resposable del departament d'invertebrats no artròpodes del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Resum de la presentació

Per a la investigació en ciències naturals els museus d’aquesta temàtica són un dipòsit de materials de recerca i, cada cop més, un repositori d’informació. La consulta electrònica creix exponencialment, sovint en detriment de la consulta material de les col·leccions, raó per la qual els serveis d’informació dels museus de ciències naturals han d’assumir un paper especialment actiu en la disseminació de dades a Internet. Un impuls que tingui en compte l’enorme quantitat d’informació mobilitzable i la qualitat d’aquesta.

Els recursos necessaris per publicar informació són responsabilitat institucional però hi ha espai per a la col·laboració externa. La tradicional contribució de persones que col·laboren en diversos àmbits de la gestió i explotació de les col·leccions troba avui dia moltes més formes d’expressió gràcies a projectes web participatius. El sistema d’informació del Museu de Ciències Naturals de Barcelona està incorporant serveis web que preveuen el retorn ciutadà per ampliar o corregir les dades que el museu aprovisiona a Internet ( www.bioexplora.cat ) .

L’actual focus de col·laboració digital amb el MCNB es posa sobre la qualitat dels principals vocabularis controlats que organitzen la informació i les consultes del fons de les col·leccions: taxonomia biològica, toponímia i onomàstica. El desenvolupament dels serveis web corresponents està a punt d’assolir el grau de maduració suficient per preveure un immediat llançament públic. Comunitats científiques, tècniques i professionals són un públic prioritari per demanar-ne col·laboració. Altrament, la dimensió geogràfica (origen de col·leccions de tot el planeta) i històrica (mostres de col·leccions de fins a més de 150 anys) invoquen una estratègia complementària de transmissió capil·lar, llegeixi’s les xarxes socials.

1. Eulàlia ha dit:

M’alegra que hagueu presentat en públic aquest projecte de col·leccions del museu. És important donar a conèixer les iniciatives dels projectes d’innovació que es porten a terme actualment. Agraïr-vos l’esforç i el plus de qualitat que doneu a la projecció pública del museu i especialment de les col·leccions.

Comments are closed.