El coure, un metall essencial

Carles Curto, conservador de Mineralogia del MCNB

El coure es present a la natura com a component de molts minerals. Molt més rarament apareix en forma nativa (no combinat amb d’altres elements químics).

El coure natiu de Michigan (EUA):

La península de Keweenaw, al nord de l’estat de Michigan, en l’àrea dels Grans Llacs dels Estats Units, ha proporcionat alguns dels millors exemplars coneguts de coure natiu. El Museu de Ciències Naturals de Barcelona, en la seva col·lecció de mineralogia, en conserva de molt representatius.

El coure de Michigan es caracteritza per la considerable mesura dels cristalls i l a seva excel·lent morfologia cristal·lina, rarament preservada en un mineral tan tou, dúctil i mal·leable.

El jaciment

El coure de Keweenaw constitueix una rara anomalia metàl·lica en la que el coure es presenta pràcticament sempre en estat natiu (no combinat amb d’altres elements químics (com el sofre o el oxigen). En el jaciment el coure s’encaixa en roques d’edat precambriana, bàsicament gresos, conglomerats y laves basàltiques.

En el districte miner s’han trobat antigues labors extractives d’entre el 5.000 i el 1.200 aC., però l’època d’auge es produí entre mitjans del segle XIX i finals del XX.

Amb el declivi de la mineria local, algunes localitats que havien estat florents ha estat paulatinament abandonades i, si bé algunes han estat incloses en el Keweenaw National Historical Park i restaurades, altres han llanguit definitivament. Algunes de las mines més famoses del districte s’han adequat i obert com a atracció turística.

Els exemplars del Museu

S’han sel·leccionat quatre exemplars de les col·leccions del Museu actualment exposats al Museu Blau, al Fòrum.

Coure MGB 11956 (col. Cervelló)

Eagle Harbour, Keweenaw, Michigan, EUA
MGB 11956 (col. Cervelló)
Mesures: 7,0 x 4,2 x 3,5 cm / pes: 95,7 gr
Agregat paral·lel de cristalls tetrahexaèdrics, en matriu de quars, amb malaquita

Coure MGB 11964 (col. Cervelló)

Eagle Harbour, Keweenaw, Michigan, EUA
MGB 11964 (col. Cervelló)
Mesures: 4,5 x 4,5 x 2,1 cm / cristall pral.:  1,5 x 1,2 x 1,2 cm / pes: 92,3 gr
Agregat irregular de cristalls tetrahexahèdrics

Coure MGB 11953 (col. Cervelló)

Eagle Harbour, Keweenaw, Michigan, EUA
MGB 11953 (col. Cervelló)
Mesures: 7,5 x 7,1 x 2,1 cm / cristall pral.:  2,1 x 1,7 x 1,7 cm / pes: 213,8 gr
Agregat de cristalls tetrahexahèdrics de cares i arestes definides

Coure MGB_10198
Coure MGB 10198

Keweenaw, Michigan, EUA
MGB 10198
Mesures: 22 x 15 x 5 cm / pes: 857,9 gr
Placa amb alteracions de malaquita. Popularment conegut com “el gosset” pel seu curiós perfil que recorda un terrier escocès

Per a saber-ne més (publicacions disponibles a la Biblioteca del Museu)

• Bancroft, P. 1984. Gem and crystal treasures. The Mineralogical Record – Western Enterprises. 488 p. Fallbrook, California.
  • Heinrich, E. W., Robinson, G.W. 2004. Mineralogy of Michigan. A.E. Seaman Mineral Museum / Michigan Technological University. 252p. Houghton, Michigan.
  • McFall, R. P. 1983. Michigan cooper country. Rocks & Minerals. 58(3): 121-124.
  • Wilson, W. E., Dyl, S. J. 1992. The Michigan cooper country. The Mineralogical Record. 23(1): 1-72.