Aranyes del Montcau

Dins de la Classe dels Arachnida, les aranyes (O. Araneae) són l’ordre amb més nombre d’espècies conegudes. No obstant això, encara en queden bastantes per citar i descriure.

Uroctea durandi(Latreille, 1809), a lla zona d'estudi. Foto: J. Mederos

A més a més, l’estudi d’aquests artròpodes, la seva biodiversitat i la seva corologia, permeten fer-los servir com a indicadors de l’estat de l’ambient on viuen. Aquest és l’objectiu del projecte d’investigació en què participa el Departament d’Artròpodes del Laboratori de Natura , projecte coordinat i finançat per la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona.

Gloria Masó, conservadora del Departament d’Artròpodes del museu i els seus col·laboradors , Neus Brañas, Mireia Nel·lo i Jorge Mederos conjuntament amb el catedràtic José A. Barrientos, del Grup de Recerca de Biodiversitat Animal de la UAB, han presentat a  les XII Jornades del Grup Ibèric d’Aracnologia, que han tingut lloc els dies 23, 24 i 25 de setembre a Biscaia, el primer extracte dels estudis preliminars de les aranyes associades a les codines del Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i l’Obac.

Les codines són uns hàbitats molt fràgils i peculiars presents als massissos de Montserrat i Sant Llorenç del Munt. Són afloraments rocosos lleugerament pendents, poblats de petites mates d’herbes anuals, bulboses,  líquens i cianobacteris amb unes comunitats zoològiques suposadament molt dependents dels seus recursos.

Recollint mostres de camp. Foto. Jorge Mederos

Amb l’objectiu d’elaborar un primer llistat de biodiversitat d’artròpodes i poder avaluar l’efecte de l’antropització d’aquests ambients s’han presentat els resultats de l’estudi de la fauna d’Araenae recol·lectada durant la campanya del 2010. Les primeres conclusions d’aquest estudi apunten a la presència d’una nova espècie de Zoodariidae pendent de confirmar amb els corresponents estudis morfològics i d’ADN i a una major biodiversitat  a la parcel·la de més altitud i no antropitzada.

Trobareu més detalls al pòster que van presentar i a la ponència que van impartir sobre les aranyes del Montcau.

One Comment

1. Arrel de una aranya vaig veura al meu jardí fa uns anys i no habentla vist fins ara em aquesta que surt en aquest bloc, que no es tampoc ben igual.la la que vaig veura, peró penssant os pogues interessar, era una aranya totalment negre em 6 rodonetes bermelles al llom i el mes curiós ababa nomes em una cria molt mes petita pero em el mateig dibuig. D’aixo potser faci uns 7 ó 8 anys i no l’he vist mes peró com que la vaig fer sensa sabero fora del lloc amagat on estaba igual esta amagada en un altre lloc semblan. Jo soc de la garrotxa i si a algú li fes gracia investigar al respecta de aquest aracnit, si volen posinse em contacte em mi, i si puc colaborar en aquest estudi de anaya, m’afalegaria poguer colaborar.
    Molt be aquest article i els que poseu en el vostre bloc.
    Salutacións desde la Garrotxa

Comments are closed.