El joc del llop

Durant aquests dies alguns dels que ens seguiu heu pogut trobar-vos amb un llop pels carrers de Barcelona. Sí, un llop que forma part de la col·lecció del Museu es va perdre mentre es transportaven una part dels espècimens de la col·lecció cap al Museu Blau…

El nostre llop anava molt i molt despistat.

Si voleu seguir jugant amb el llop i aprendre més coses us convidem a que jugueu al Joc del Llop.

El joc

El Departament de Medi Ambient i Habitatge, a través del Parc Natural del Cadí-Moixeró, va posar en marxa l’any passat  El Joc del Llop, un interactiu didàctic d’ordinador sobre el llop que té com a objectiu acostar als nens i nenes aquest animal protegit.

L’interactiu permet seguir la història d’un llop que a causa d’una pèrdua temporal de memòria no sap què és ser un llop. Per a descobrir-ho, haurà de fer un recorregut per diverses pantalles del joc on anirà veien diferents coses sobre la biologia, vida social, perills, interaccions amb l’home i necessitats dels llops. La seva arribada al Parc Natural del Cadí-Moixeró, al final del joc, culminarà la seva recuperació de memòria.

Els continguts han estat treballats pel personal tècnic del Parc Natural, el tècnic responsable del seguiment de l’espècie i per l’associació SOURS, pel que fa als aspectes més pedagògics. La creació del personatge i el tractament de les imatges les ha realitzat l’empresa La Factoria d’Imatges.

El joc està adreçat principalment a nenes i nens fins als 12 anys i permet adquirir diferents coneixements sobre aquesta espècie retornada a Catalunya ara fa deu anys.

La URL del joc és la següent: http://www.joc.cat/eljocdelllop/

Hi ha llops a Catalunya?

Segons un estudi d’Albert Barba Serrahima, Andreu Colom Cadena i Montse López Suárez, de la UAB sobre el Retorn del Llop a Catalunya, les dades acumulades fins de diversos estudis  ara indiquen que la població de llops identificats al Pirineu i el Prepirineu català és molt petita (en total, 11 exemplars diferents des del 2000, però en l’actualitat una 4-5 exemplars), el centre d’actuació del quals, és el Parc Natural del Cadí-Moixeró, ja que en els últims 10 anys s’han fet 18 observacions segures de llops a Catalunya, 17 de les quals van ser al Cadí i serres contigües. Si tenim en compte que a la vessant francesa s’han obtingut almenys quatre individus genèticament diferenciats, podríem parlar d’un total de 15 llops diferents detectats als Pirineus durant els últims 10 anys.

L’any 2008 es va confirmar per primera vegada la presència de dos exemplars que anaven junts a l’alt Ripollès, per tant estem parlant que el llop ja és present a 6 comarques catalanes (el Ripollès, la Garrotxa, el Solsonès, la Cerdanya, l’Alt Urgell i el Berguedà). Aquests individus no han format una manada ni una població estable i no hi ha indicis de que hi hagi hagut reproducció, tot i que s’ha detectat genèticament una femella al llarg dels anys de seguiment. Aquests individus van passant del Pirineu francès al català contínuament, i no solen allunyar-se massa d’aquesta zona, tot i així en un parell d’ocasions des del 2004 fins avui, el llop ha arribat molt a prop de Barcelona. Concretament s’ha passejat a la vora de Moyà i Castellterçol, on ha realitzat algun atac, retornant immediatament cap als Pirineus a posteriori, el que demostra la gran capacitat de desplaçament d’aquesta espècie.
Actualment doncs, es calcula que el nombre de llops que es mouen pel territori català, als Pirineus principalment, són uns 5 individus, i degut als pobres resultats d’aquest any 2010, estan a l’expectativa durant aquesta primavera, per saber quina és l’evolució real del llop, però el que ara per ara es pot afirmar és que no hi ha indicis de reproducció i no es tracta d’una població estable, sinó d’individus aïllats .