Halita (sal gemma)

Carles Curto, conservador responsable de la col·lecció de mineralogia
Halita MGB 13950, Mina Wieliczka, Krákow (Polònia)

MGB 13950

Mina Wieliczka, Krákow (Cracov), Wyzina, Malapolska, Polònia

L’exemplar, de 13 x 26 x 14 cm, està composat per un agregat irregular, en matriu de roca, de cristalls cúbics incolors i transparents, un d’ells de 10 x 9  x 10 cm

Va arribar al Museu, l’abril de 1983, a través del proveïdor italià Vittorio Vignoli.

Una mina històrica

L’exemplar, plenament representatiu de l’espècie, prové de la històrica mina de Wieliczca, a Polònia. Aquesta mina arriba actualment a una fondària de 327 m y les seves galeries, disposades en 9 nivells, sumen un total de més de 300 km de recorregut.

En explotació local des de l’edat mitja, és un dels paisatges miners més coneguts, ja que rep una mitjana anual d’un milió de visitants, entre els que es compten personatges tan il·lustres com Copèrnic, Goethe, Von Humboldt o Mendeleev.

La mina, que és una veritable ciutat subterrània, amb avingudes, esglésies i llacs, va ser designada per la UNESCO, l’any 1978, com a pertanyent al Patrimoni Cultural i Natural.