Del cubisme a la naturalització: un lleó com exemple

Àngel Blanco Lapaz (GEOTERNA SL)

Durant aquest mes d’agost, el preparador del museu, Carles Orta i la resta de personal del  Laboratori de Preparació han dut a terme la naturalització d’un lleó mascle adult. Aquesta nova naturalització acompanyarà a moltes d’altres a l’exposició del Nou Museu de Ciències Naturals de Barcelona a l’espai Fòrum.

Dades de l’espècimen:

Nº registre MCNB: 2009-3972
Nom científic: Panthera leo bleyenberghi
Font i data d’ingrés: Zoo de Barcelona, 20/11/2009

El procés de naturalització és llarg i meticulós fins arribar al resultat final. En primer lloc es descarna l’animal i es treballa la pell per poder-la manipular amb posterioritat. Tot seguit, es realitza una escultura amb material sintètic utilitzant atles anatòmics i les mesures de l’animal original. En Carles Orta ha realitzat aquesta escultura.

1. Realització de l’escultura

La resta de personal del Laboratori hem col·laborat en la col·locació i el cosit de la pell a sobre d’aquesta escultura. Un cop s’ha cosit la totalitat de la pell es procedeix a fer els detalls del cap, musell, cua i extremitats reomplint els espais que ho necessitin.

2. Escultura acabada

La pell es fixa a l’escultura amb peces metàl·liques,  ja que durant el procés d’assecat podria deformar-se.

3. Peça acabada amb la pell cosida

El pas final serà la col·locació d’uns ulls de vidre adients per aquesta espècie. Després d’això ja és a punt per exposat al públic.

Aqui teniu un reportatge visual de tot el procés que es va emetre al programa del Medi Ambient de TV3 el 9 de desembre de 2010:

Quin tipus d’ulls creieu que poden ser els millors? Quin animal creieu és més difícil de naturalitzar? Creieu que és imprescindible que hi hagi un departament de preparació d’animals en un Museu de Ciències Naturals?